Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Fråga medieexperterna

Du som är medlem i Sveriges Kommunikatörer har möjligheten att få råd från våra medieexperter Anne Ekberg och Elin Boberg. De ger dig råd om hur media funkar och hur du hanterar olika förfrågningar och granskningar. Vad du bör tänka på när du förbereder en intervju, nyhetspublicering eller presskonferens? Fråga medieexperterna här!

Två kvinnor som står utomhus och kollar in i kameran.

Hur ser er professionella bakgrund ut?

– Vi har båda en bakgrund från politikens innersta kretsar både i regeringsställning och opposition, från höger och vänstersidan, och har stor förståelse för svensk politik och media. Anne var presschef för regeringen och pressekreterare till statsminister Stefan Löfven och Elin var presschef för Liberalerna och stabschef åt partiledare Jan Björklund. Vi har hanterat fler intervjuer, mediekriser och medieförfrågningar än vad de flesta gör under ett helt yrkesliv.

Innan åren i politiken jobbade Anne i flera år som kommunikations- och marknadschef främst inom bokförlagsbranschen och Elin som mångårig opinionsbildare och kommunikationsrådgivare inom EU-frågor bland annat som lobbyist i Bryssel. 

Vad jobbar ni med idag?

– Vi jobbar främst med strategisk kommunikation, medierådgivning, opinionsbildning och kriskommunikation samt leder budskaps- och medieträningar. Våra kunder finns i alla branscher, vi har jobbat med film-, media- och kulturbranschen, givarorganisationer, bygg-, energi- och eventföretag, idrottsrörelsen, intresseorganisationer och fackförbund, startups, börsnoterade företag, forskningsinstitutioner och myndigheter– Det är företag och organisationer som förstår vikten av kommunikation och begriper att kunder och medborgare är värderingsstyrda.Företag som på ett eller annat sätt vill eller måste förhålla sig till media

– Vi har backat statsministern, partiledare, chefer och ledare och andra offentliga personer i de tuffaste och mest utsatta situationer. Men också tränat inför de vardagliga framträdandena. Vi ser till att våra uppdragsgivare blir en tydlig röst  med budskap som hörs genom mediebruset, till rätt målgrupp.

 

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att logga in eller bli medlem

Som en del av Sveriges största nätverk för kommunikatörer håller du dig uppdaterad tillsammans med branschkollegor. Bli medlem du också och få tillgång till alla artiklar och en mängd verktyg samt rabatter!

Logga in Bli medlem