Har du problem med att beställa lösenord eller anmäla dig till en aktivitet? I vår FAQ har vi svarat på de vanligaste frågorna.
Har du frågor om villkor för att boka utbildningar hos oss? Här hittar du våra bokningsvillkor.
Vill du veta hur vi hanterar personuppgifter? Läs vår integritetspolicy.
Har du frågor som inte besvaras i FAQ:en nedan? Kontakta oss.
Har du frågor om fakturor från oss? Mejla till ekonomi@svkom.se
Just nu får vi många frågor om Covid-19. Vi har samlat de vanligaste frågorna och våra svar nedan. Vi hänvisar alla generella frågor till Folkhälsomyndigheten.
KAN JAG DELTA PÅ KURSER HOS SVERIGES KOMMUNIKATÖRER JUST NU?
Vår högsta prioritering är självklart att inte bidra till smittspridning. Därför har vi ställt om till digitala utbildningar under 2020. Vi utvecklar hela tiden fler utbildningar så titta in på vår webbplats och läs vårt nyhetsbrev så att du inte missar något.
Vi följer och agerar efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
KAN JAG DELTA PÅ EVENT HOS SVERIGES KOMMUNIKATÖRER JUST NU?
Vi har ställt in alla lokala event sedan mitten av mars. Istället erbjuder vi webbinarier. Vi uppdaterar hela tiden våra nyheter om detta på webben och via nyhetsmailet som skickas ut varje tisdag till våra medlemmar.
NÄR BÖR JAG INTE DELTA PÅ KURS?
Vi har ställt in våra fysiska kurser och du är välkommen att delta på alla våra digitala utbildningar. Vi utvecklar hela tiden fler utbildningar så titta in på vår webbplats och läs vårt nyhetsbrev så att du inte missar något.
KAN JAG AVBOKA MIN KURSPLATS?
Våra bokningsvillkor gäller som vanligt och har du blivit sjuk så har du möjlighet att överlåta din medverkan till en kollega. Samma som vid vanliga fysiska kurser alltså.
Vilka olika distanskurser har ni?
Vi har två olika format för våra distanskurser, båda är digitala och genomförs via datorn var du vill. Den ena kallar vi On demand och den andra Live online. På varje kurssida informerar vi vilket format som kursen har.
Vad innebär distanskursen On demand:
Vad innebär distanskursen Live online:
Varför kan jag inte komma in på länken som jag fått skickad till mig?
Troligen handlar det om webbläsaren som du använder. Testa en annan webbläsare, det brukar fungera då.
Varför fungerar inte lösenordet?
Om lösenordet inte fungerar, skriv in ordet manuellt, inte kopiera och klistra in. Du kan även ha överskridit tidsperioden för access till siten om du nekas åtkomst.
Varför har ni valt Zoom som verktyg för era kurser och webbinarier?
Vi har valt Zoom för att den är användarvänlig, har ofta bra bandbredd och många har möjlighet att använda plattformen, inte minst med en privat dator. Zoom har också de funktioner som vi och våra kursledare behöver för att kunna genomföra kurser och webbinarier på bästa sätt.
Kostar det att installera Zoom?
Nej, Zoom är helt gratis och installeras på datorn via tjänstens officiella hemsida.
Är det säkert att använda Zoom?
Vi använder olika lösenord till alla våra kurser och webbinarier. Det minimerar risken att obehöriga kan ansluta sig. Vi delar inte någon konfidentiell information eller personuppgifter via Zoom och använder de säkerhetsåtgärder som finns.
Mitt företag använder inte Zoom men jag har anmält mig till en av era kurser. Hur ska jag göra?
En av fördelarna med Zoom är att tjänsten kan användas webbaserat, vilket innebär att du inte behöver installera applikationen. Dock rekommenderas appen då flera funktioner finns där. Ett alternativ är att installera appen på din privata dator. Installera då appen via Zooms officiella hemsida. Då vet du att du har en säker version.
Om du är osäker hur ni använder Zoom inom ditt företag, fråga gärna internt vad som gäller. Det kan vara så att ni inte använder Zoom i era möten, men att ni kan använda den till externa möten.
Hur ansluter jag mig säkert till era kurser och webbinarier?
Vi skickar alltid ut lösenord till deltagare via mejl. Lösenorden är endast till anmälda deltagare. När du klickar på Anslut-knappen hamnar du oftast på ”väntlistan”. En administratör kommer då inom kort att ansluta dig till onlinemötet.
OBS. Se till att zoom-länken i mejlet stämmer – det enda rätta domännamnet är zoom.us. Klicka inte på andra länkar vars domän bara påminner om den riktiga domänen zoom.us.
Jag kan inte logga in
Jag kan inte beställa nytt lösenord
Var hittar jag Min Sida och Projektplatsen?
På Min sida når du din projektplats om du går en utbildning hos oss. Du kan även uppdatera dina kontaktuppgifter och avboka dig från utbildningar och event.
Jag har en ny mejladress och kan inte återställa mitt lösenord. Hur gör jag?
Hur avbokar jag mig från en utbildning eller ett event?
Jag kan inte anmäla mig till en utbildning eller event
Jag har anmält mig till en aktivitet men inte fått något bekräftelsemejl. Är min bokning genomförd?
Varför måste jag ange faktureringsuppgifter när jag går ett kostnadsfritt event?
Kan jag avboka mig och ha kursen till godo?
Kan jag anmäla fler personer på en gång
Mitt företag är företagspartner, får jag rabatt på utbildningar?
När finns kursdokumentationen uppe på min projektplats?
Vad innebär ett medlemskap i Sveriges Kommunikatörer?
Min arbetsgivare betalar serviceavgiften men inte medlemskapet. Hur gör jag?
Är medlemskapet avdragsgillt för arbetsgivare?
Vad ingår i serviceavgiften?
Jag vill engagera mig i Sveriges Kommunikatörer
Jag vill avsluta mitt medlemskap
Hur annonserar jag hos Sveriges Kommunikatörer?
Hittar du fel eller har förbättringsförslag på webbplatsen?