Kommunikation som verktyg till förändring samt kommunikativt ledarskap
• Kommunikation är samhällskritiskt, verksamhetskritiskt och affärskritiskt. Genom kommunikation kan vi skapa och driva förändring i organisationer och i samhället. Vi ser ett ökat behov av kommunikativa ledare, men också ökad förståelse för vilken effekt kommunikation har för att förflytta människor, verksamheter och samhälle framåt.
• Vi lever i en värld där det blir allt viktigare för företag och organisationer att ha tydliga värderingar. Kommunikation i form av medborgardialog och kund- och mediekontakter är direkt avgörande för offentlig och privat verksamhet – speciellt i dagens alltmer digitala och demokratiskt komplicerade samhällsklimat och inte minst för att möta dagens värderingsstyrda konsumenter.
• Kommunikationsyrket verkar på frontlinjen av vår tids utveckling. Yrket ger stöd till andra, utvecklar processer och leder människor, verksamheter och samhällen framåt. Och kommunikatörernas arbete underlättar så att andra yrkesgrupper kan fokusera och göra det som de är bäst på. Läkaren på att bota sjuka, polisen på att förhindra brott samt upprätthålla ordning och lärare på att undervisa. Kommunikatören är expert på att skapa och driva förändring.
• Vi ser allt för många organisationer som är fast i silos. De flesta ledare och ledningar vet att det är orsaken till att verksamheten inte når uppsatta resultat, varken internt eller externt. Här behövs kommunikativa ledare och förändringskommunikation – där alla inkluderas i helheten och där vi bygger tillsammans. Vi vill vara en del av en gemensam uttalad och tydlig riktning där man känner sig inkluderad och kan bidra. När ledare brister i att kommunicera gemensam riktning och mål drabbar det hela verksamheten, då det leder till otydlighet och osäkerhet om riktningen framåt.
• Olika tidsepoker efterfrågar olika typer av ledare. Under industriella revolutionen ansågs vetenskapsmän och ekonomer vara de främsta ledarna. I dag ser världen helt annorlunda ut – och det är tydligt att de kommunikativa och empatiska ledarna, som med lyhördhet och transparens driver förändring både inom och utanför organisationen, är den moderna ledaren.
• En tydlig lärdom från pandemin är vikten av kommunikativa ledare. De flesta ledare möttes av frågor om restriktioner, distansarbete och kontorsstolar, men också oron inför pandemins effekter på arbetsplatsen och i samhället. Ledarskapet ställdes på sin spets och behovet av ett kommunikativt ledarskap var på många sätt direkt avgörande. Förhoppningsvis tar ledare och arbetsplatser med sig dessa lärdomar och fortsätter arbeta för att bemöta kollegor på ett tydligt och inkännande sätt. Först då kan vi skapa ett tillsammanskap och driva verksamheten framåt.