De omodererade digitala livesamtalen på Clubhouse blev vårens stora snackis. Kommunikatörer var snabba att diskutera strategier för att ta sig an det nya mediet. Ett flertal stora aktörer lanserade egna varianter – men vad hände sen? Kommer detta format att bestå? Att konkurrera ut poddar? Bör kommunikatörerna ge sig in i leken?
Alla vill prata om hållbarhet - men hur gör du det på ett trovärdigt sätt? Risken att överdriva eller förenkla verksamhetens hållbarhetsarbete är stor – och att det därmed utmålas som greenwashing. Vi reder ut vad greenwashing innebär och hur du undviker det.
Att misslyckas med förberedelserna är att förbereda ett misslyckande. Det anser Hampus Knutsson som är en av landets ledande krisexperter och specialist på medieträning. I december håller han sin första kurs om krishantering för Sveriges kommunikatörer och redan i oktober kan du höra honom berätta mer i webbinariet ”Så klarar du en mediestorm”. Vi har ställt 5 snabba frågor till Hampus om hur man hanterar en kris på bästa sätt.
Vad behöver kommunikatörer utvecklas inom för att möta framtiden? Hur har pandemin påverkat rollen och hur bör den fortsätta att utvecklas? Vår kompetenskartläggning låter kommunikatörerna själva beskriva hur det ser ut och vad de tror blir viktigast i framtiden.
Projektet Kommunikativa offentliga organisationer släpper nu den f örsta av tre rapporter som undersöker kommunikation som verktyg för förtroende och relationshantering. Den första studien tittar närmare på medarbetarens roll i den kommunikativa organisationen.
SAS stod som segrare i kategorin Årets bästa design i årets upplaga av Sveriges bästa årsredovisning 2020 som ägde rum den 30 september.
Bilder, illustrationer och foton är en stor del av webbinnehållet vi tar till oss. Ändå menar DIGG att de flesta webbplatser har brister när det kommer till tillgängligheten för just bilder. De har listat de vanligaste misstagen och hur man kan rätta till dem.
Djupdyka i en god bok – en helt klart corona-säker aktivitet som ger en välbehövd knuff in i nya terminen. Vi tog hjälp av våra experter inom strategisk kommunikation – vilka är de bästa böckerna inom deras ämnen?
Det kulturella skiftet i och med Corona, har krävt kommunikation som en enande kraft. Det säger Anne Gregory, Professor i Corporate Communications vid universitetet i Huddersfield i en intervju om kommunikation och ledarskap efter Corona.
Hur har pandemin förändrat vårt förhållande till internet? På vilket sätt kan vi kommunikatörer använda dessa insikter i arbetet? Sveriges Kommunikatörer har läst rapporten Svenskarna och internet för att lyfta de faktorer som påverkar arbetet med digital kommunikation framöver.