Vinnare av Stora Kommunikationspriset 2022
Stora Kommunikationspriset delas ut till personer och organisationer som gjort stora insatser inom kommunikation det senaste året. Här kan du läsa om vinnarna 2022!
Vinnare av Stora Kommunikationspriset 2022:
Bästa kommunikativa ledare
Emma Thorp
En kommunikativ ledare kan åstadkomma enorm förändring i en organisation. Årets vinnare visar att en person med rätt engagemang och hjärta kan vända negativa resultat till positiva på en väldigt kort tid. Med snällhet som superkraft har Emma Thorp fått enormt genomslag både externt och internt i sin roll som VD för Publicis Groupe Sweden, och har under sina sex månader blivit en hyllad ledare bland såväl medarbetare som kunder.
Bästa förändringskommunikation
Norrbotniabanan
Dagens digitala kanaler kan ena människor över geografiska gränser. Årets vinnare har använt just den kraften för att nå sitt mål – att på ett klimatsmart sätt förena människor över hela landet fysiskt. Med ihärdiga kommunikationsinsatser har årets vinnare Trafikverket lyckats engagera människor över hela landet och etablerat ett stort stöd för ett historiskt projekt.
Bästa innovativa kommunikation
Katrineholms Kommun
Genom innovation kan vi arbeta tillsammans för att göra världen bättre och uppnå våra mål. Årets vinnare har använt en stor dos kreativitet för att göra det som är svårt mer lätthanterligt. Att anpassa globala riktlinjer till den egna verksamheten och vara begripliga för allmänheten är ingen lätt uppgift. Årets vinnare Katrineholms kommun har i sin kommunikation kring Agenda 2030 visat att du inte behöver en stor budget för att lyckas.
Bästa digitala kommunikation
Nordnet
Årets vinnare visar att organisationer med en genomtänkt strategi för sociala medier besitter både makt och medel för att skapa förändring. När ett politiskt lagförslag om att begränsa investeringssparkonton föreslogs stod årets vinnare fast vid sina värderingar och kunder. Genom att vara snabbtänkta lyckades Nordnet skapa stort engagemang och driva opinion som ledde till att lagförslaget stoppades.
Bästa medarbetarkommunikation
Aller Media
I oroliga tider kan kommunikationens kraft stärka sammanhållningen. Genom stor kreativitet, autencitet och transparens går det att ta sig ur en tuff period av omorganisation och låg medarbetarnöjdhet, vilket årets vinnare har bevisat med bravur. Det är inte alla som med samma mod vågar satsa på nya format för att stärka företagskulturen, och vinnaren Aller Media är en inspirerande förebild för hur det kan löna sig för hela organisationen.
Vinnarna utsågs av en jury bestående av:
Viveka Hirdman-Ryrberg (juryns ordförande), kommunikationsdirektör och chef hållbarhet, Investor, ordförande, Sveriges Kommunikatörer
Caroline Thunved, VD och generalsekreterare, Sveriges Kommunikatörer
Marcus Thomasfolk, kommunikationschef, Volkswagen Sverige
André Assarsson, Government Manager, Facebook Norden
Hanaw Rashid, konsult och föreläsare inom digital strategi
Erik Modig, docent, Handelshögskolan
Haval van Drumpt, CEO, Tre
Anne Kuylenstierna Arnström, Kommunikationschef Stockholm-Öst, Trafikverket