Skräddarsydd medieträning

Ge dina medarbetare och talespersonerna som möter press och media bästa förutsättningarna att bli trygga i sin roll i kontakt med journalister och i filmad intervju. Att genomföra en medieträning gör organisationen mer professionell då det är fler som kan berätta om verksamheten.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Ung vit kvinna med axellångt blont hår och rött läppstift och grön tröja

Syftet är att öka förmågan att kommunicera utifrån de nya förutsättningar som behövs då media i olika utsträckning vill få information om organisationens verksamhet. Det handlar dels om att möta ett ökat intresse från media, allmänheten och kunder, dels om att kommunicera de förändringar som är på gång och att hantera medierelationer.

Övergripande mål 

  • Deltagarna ska ha fått grundläggande kunskaper om hur medierna fungerar, vilka möjligheter och fallgropar som finns samt några verktyg för att hantera exponering i media.
  • Deltagarna ska ha fått ökad insikt om vikten av att vara med i medierna. De som utses att träna inför kamera ska känna mer trygghet och mod i kontakter med medierna och vilja vara med mera framöver.
  • Deltagarna ska ha fått mer kunskap och insikt i sitt eget kommunikativa uppdrag och hur man kan utveckla sin förmåga att framföra budskap.

Upplägg och förväntat resultat

Medierelationer – föreläsning, teoripass

Målet är att deltagarna ska ha en grundläggande förståelse för hur dagens medielandskap och medierna fungerar och hur man som chef och företrädare för företaget kan hantera kontakterna på ett konstruktivt sätt.

Exempel på innehåll:

  • Grundläggande teori kring hur medielandskapet och media fungerar.
  • Grundläggande teoretiska kunskaper om och exempel kring nyhetsvärdering, hur redaktioner fungerar, journalisters arbetssätt
  • Hur man förbereder sig inför en intervju, agerar under en intervju och följer upp efter en intervju
  • Att vara medveten om möjligheter och fallgropar för en organisation som en kommun 
  • Interaktiva delar där deltagarna får reflektera och göra övningar för att öka förståelse för och skapa nyfikenhet och vilja att framföra budskap i medierna och andra sammanhang.

Workshop - med intervjuövningar med kamera för av beställaren utsedda personer.

Målet är att deltagarna ska känna ökad trygghet inför journalistkontakter, budskapsformulering och inför kamera. Utgångspunkten är deltagarnas förhållande till medierna och journalister och vilka egna erfarenheter de har.

Exempel på innehåll:

  • Djupare kunskap kring hur media fungerar, vad som är viktigast att göra före, under och efter en intervju.
  • Hur man formulerar ett budskap på ett kärnfullt sätt.
  • Intervjuövningar med kamera och uppföljande samtal kring vad som fungerat bra och vad som kan göras bättre.

Vill du veta mer om ett upplägg just för er verksamhet? Kontakta mig gärna!

EvaHanna Wittrin, Chief learning officer (CLO)

Telefon: 0722871871

E-post: evahanna.wittrin@svkom.se