Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Roshanak Fatahian är ny i juryn för Stora Kommunikationspriset: “Riktigt bra kommunikation kräver att det finns olika ögon som tar fram den”

Roshanak Fatahian arbetar som diversity and inclusion director på reklambyrån Nord DDB och är medgrundare av nätverket All of Us, som syftar till att skapa en mer inkluderande kommunikationsbransch. I år är hon ny i juryn för Stora Kommunikationspriset, där hon letar efter kreativ höjd och en tung strategisk vinkel.

En kvinna med mörk hår som ler mot kameran

För fem år sedan startade Roshanak Fatahian nätverket All of Us. Initiativet grundar sig i en frustration över en alltför homogen media- och kommunikationsbransch, där nätverket ska stärka rasifierade personer i den kreativa sektorn. Riktigt bra kommunikation kräver att det finns olika ögon som tar fram den.

– Min gissning är problemet grundar sig i att många kreativa rasifierade personer inte vet om att den här branschen finns. Den är inte lika konventionell som TV, musik eller design. Om man däremot har fått upp ögonen för kommunikation så är det en smal bransch som är svår att ta sig in i. Det är mycket oskrivna regler och nätverkande, där jobben oftast inte kommer från en annons på Arbetsförmedlingen. 

Inom All of Us har man därför startat upp ett mentorprogram som ska hjälpa adepterna att bygga upp ett nätverk. Roshanak menar att det sedan dag 1 har mottagits med öppna armar från branschen i stort. 

– Det är slående att alla är helt eniga om att inkludering och representation är viktigt och behöver genomföras. Problemet har helt enkelt varit att man inte vetat hur och vad man ska göra. Vi har över 150 mentorer i programmet, där alla är otroligt seniora. Varenda en som vi har frågat har sagt ja och tackat för möjligheten att utföra något konkret.

“När man bryter stereotyper och normer så får man generellt sett högre engagemang”

Utan etnisk representation på kommunikationsavdelningarna riskerar man att missa målgrupper eftersom att man helt enkelt inte känner dem, deras beteenden och köpkraft. Roshanak tar upp exemplet ramadan, den muslimska fastemånaden som följs av högtiden eid al-fitr.

– Ramadan är en tradition som vi alltid återkommer till där det inte görs någon kommunikation alls, trots att det är en miljardförsäljning som ökar för varje år. I ett land som består av olika människor så är vi vänner och firar varandras högtider. När man bryter stereotyper och normer så får man generellt sett högre engagemang, både från minoriteten som representeras, men också från den breda allmänheten.

"Bra kommunikation är en magkänsla"

Roshanak menar att hon känner igen riktigt bra kommunikation på känslan av avundsjuka, på hög nivå av kreativitet och på väl utarbetad strategi.

– Bra kommunikation är en magkänsla, när jag känner att jag önskar att jag hade gjort det så är det något som är extra bra. I Stora Kommunikationspriset letar jag efter kreativ höjd och en tung strategisk vinkel. Utifrån mitt perspektiv har jag också ett extra öga för reklam som engagerar fler och som bryter stereotyper.