Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

30 procent rabatt på Veckans Brief: "Året kommunikatörer tar den plats de förtjänar"

"Kommunikatörer, detta tystslagna släkte som ofta ser till att andra får lysa med sina budskap, verkar utan att synas. Kommunikatörerna är förmedlarna av information och kanalerna till kunskap, utan att positionera sig som personer." Så skriver Rolf van den Brink, grundare av Dagens Opinion. Han bjuder på 30 procent rabatt på veckomagasinet Veckans Brief – och sina tankar om synen på kommunikatörer.

En man med kort vitt hår och en mörk skjorta som kollar in i kameran.

Den här artikeln är en del av Sveriges Kommunikatörers julkalender, där vi varje dag i december bjuder på spännande och lärorika spaningar och insikter från kommunikationsexperter.

Men när kommunikatörerna väl synas är det i minsta söm. Kommunikatörerna, som hjälper andra att komma fram, har inte tänkt så mycket på att berätta om sig själva och sina viktiga jobb. Därför har de under de senaste åren blivit ett lovligt byte i snart sett varje debatt om hur företag och organisationer organiserar sig. Behövs verkligen alla kommunikatörer? Det är frågan som lätt kan ställas när pengar ska sparas. 
 
Det diskuteras om kommunikatörerna ägnar sig åt fel saker. Regeringen har till och med låtit Statskontoret utreda hur många som behöver jobba med kommunikation på myndigheterna och om de verkligen gör rätt saker? Ägnar de sig kanske åt oönskade opinionsbildning?

Samtidigt är exemplen på att god kommunikation gör skillnad många och tydliga och att det rentav kommuniceras för lite. Vilken skillnad gjorde kommunikatörerna för liv och död under pandemin?  Det kanske kommuniceras för lite egentligen eller med tanke på alla falska bilder som sprids om Sverige i världen.

Detta år avslutas med att Johanna Lindell, vd på fackförbundet DIK och Caroline Thunved, vd på Sveriges Kommunikatörer släpper boken Om det inte vore för oss. Det är en känslofylld upprättelse för alla kommunikatörer som sliter i det tysta i offentliga sektorn. 

År 2024 kan bli året då kommunikatörerna hittar en story om sig själva och slår tillbaka. Tar den plats de förtjänar. 

Dagens Opinion vill göra sitt till för att stärka kommunikatörerna i sina yrkesroller och erbjuder under året alla medlemmar i Sveriges Kommunikatörer 30 procent rabatt på vårt veckomagasin Veckans Brief. Ta del av rabatten här. Inte medlem än? Bli det du också!

Gott nytt kommunikativt år önskas.