Är du och din organisation förberedd för det värsta?

Omvärldsläget är osäkert, hotbilden ökar i Sverige och kriserna avlöser varandra i näringslivet. Organisationer och personer som är förberedda och tränade för det oväntade kan rädda stora värden. Det menar krisexperterna Alice Hedin och Hampus Knutsson från Wings PR.

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Alice Hedin och Hampus Knutsson som ler mot kameran.

I veckan publicerade Dagens Industri en text under rubriken ”Kommunicera rätt i kris – miljarder står på spel” från bolaget, här kommer en kortversion för Sveriges kommunikatörers medlemmar.

Som chef och ledare ingår det i uppdragsbeskrivningen att förvänta sig det oväntade och förbereda både sig själv och sin organisation på det värsta. När något oväntat händer så kommer de organisationer och personer som är förberedda att ha bättre verktyg att hantera händelsen än de som inte förberett sig. Det visar både erfarenheten och vetenskapen. Ett lag som är förberett, vet vad som gäller och har tränat ihop kommer ha bättre förutsättningar än de som inte vet vad som gäller och är otränade. Det är därför barn återkommande har brandövningar på skolor runt om i landet och vuxna på sina kontor. Brand är tack och lov ganska ovanligt, de flesta av oss som övat många gånger genom skolåren har aldrig varit med om det på riktigt. Även om brand som händelse betraktat i relativa termer är en ganska sannolik risk, i alla fall jämfört med mycket annat.  

De är senaste åren har skolor i Sverige börjat utbilda såväl elever som medarbetare i inrymning, medan polis och räddningstjänst tränat på pågående dödligt våld. Inte för att det är sannolikt att kunskaperna behövs, men för att det finns en risk - om än liten - att mardrömmen blir verklighet. Berättelser från personal och elever som var på plats under den fruktansvärda masskjutningen på Campus Risbergska den 4 februari vittnar om det faktum att tidigare genomförd övning skapade både tydlighet och trygghet – potentiellt räddade det också liv. 

En organisation står inför många mer eller mindre sannolika risker. Det går aldrig att förbereda sig på alla. Men det är inte ett argument för att bara hoppas på det bästa och inte förbereda sig alls. Tvärtom så kan krisförberedande arbete skapa värde i små som stora händelser, alltifrån plötsliga sjukdomsfall, till arbetsplatsolyckor, dödsfall, IT-haveri till cyberattacker. Listan kan göras lång. 

Enligt statistik från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) rycker räddningstjänsten årligen ut till cirka 10 350 bränder och brandtillbud i byggnader, varav en betydande del inträffar på arbetsplatser. Trots att det finns cirka 1,3 miljoner arbetsplatser i Sverige, visar en Sifo-undersökning från Anticimex att var femte anställd inte vet var de ska samlas om det börjar brinna på jobbet.

Frågan är om ens var femte ledningsgrupp är förberedd och tränad för att hantera en kris i sin egen organisation om en akut händelse inträffar. Är din?

Misslyckas man med förberedelserna inför en krissituation så förbereder man ett misslyckande när krisen väl blir ett faktum. Om du ännu inte känner dig förberedd, eller om din ledningsgrupp inte är det, så är det dags att börja planera för det värsta nu och träna organisationen på oväntade händelser.

Alice Hedin & Hampus Knutsson

Krisexperter på Wings PR

Läs den längre versionen på DI Debatt, Miljarder står på spel i kriser.

Vill du gå Sveriges kommunikatörers utbildning ”Krishantering - så klarar du en mediestorm?”

Nästa kurstillfälle är 19 mars och först till kvarn gäller för kvarvarande platser. Läs mer och anmäl dig här