Inspireras av 5 offentliga aktörer på nätet
Offentliga aktörer har större krav än andra att uppfylla när det kommer till närvaro på internet. På sina webbplatser måste de bland annat ha stenkoll på juridiska krav såsom GDPR och webbdirektivet, samt vara vassa på att informera och vägleda medborgare. Vi har listat några statliga aktörer med riktigt bra webbsidor – som alla kan inspireras av.
Myndigheter har länge associerats med byråkratiska processer och krånglig information skriven på "kanslisvenska". Men idag arbetar de flesta offentliga aktörer aktivt med att kommunicera på rätt sätt gentemot medborgarna.
Vi har pratat med Petronella Barvaeus som är expert på målgruppsanpassad kommunikation och tagit fram goda exempel. Här är fem myndigheter och offentliga aktörer som har lyckats med att identifiera sin målgrupps behov, och som levererar relevant information på ett smart, roligt eller tillgängligt sätt.
SMHI: Användarvänligt med interaktivt lärande
SMHI är en svensk expertmyndighet med ett globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat. För oss medborgare är webbens mest använda funktion antagligen väderprognosen.
På SMHI:s sajt kan du se prognoser för ditt geografiska område eller andra delar av världen. Du kan också ta reda på hur vädret har varit en viss dag, månad eller år – och om temperaturen har förändrats över tid, på en viss plats. SMHI lyfter även den senaste klimatforskningen och delar exempel på klimatanpassningsarbete, åtgärder för att anpassa samhället efter klimatförändringarna. På sidan finns också en klimatscenariotjänst som kan simulera olika klimatscenarier utifrån dina val.
Försvarsmakten: Unik profil med trygghet i fokus
Försvarsmakten är en svensk myndighet med uppgift att försvara Sveriges intressen, samt stärka och skydda kritiska samhällsfunktioner. Med sina ambitiösa rekryteringssatsningar har Försvarsmakten blivit en tungviktare inom svensk myndighetskommunikation, med en unik och igenkännlig grafisk profil.
På webbsidan förklarar man myndighetens uppdrag på ett konkret och tillgängligt sätt. Du kan ta del av svensk militärhistoria och få en inblick i vad som sker hos organisationens olika enheter. Kommunikationen lämnar oss med känslan av att vara i trygga händer vilket rimmar väl med uppdraget.
Skatteverket: Folkligt och lätt att göra rätt
Skatteverket är en myndighet med ansvar för att ta in skatter deklarationer, sköta folkbokföringen, registrering ava bouppteckningar och att varavara borgenär åt staten. Skatteverket sågshar under många år setts som stelbent och komplext, men genom en omfattande varumärkesresa har man lyckats ändra på bilden av sig själva och vänt trenden.
Man har utvecklat tjänster som förenklar kontakten med Skatteverket betydligt – du kan ta del av guider, beräkna din skatt och till och med betala in din skatt med Swish. Skatteverket lyckas på sin sajt med att sammanfatta sitt omfattandeenorma uppdrag och göra det begripligt för besökaren.
Rymdstyrelsen: Spännande för alla åldrar
Rymdstyrelsen är Sveriges rymdmyndighet som är ansvarig för statligt finansierad rymdverksamhet inom forskning och utveckling. Rymden är något som har fascinerat människan i alla tider, men Rymdstyrelsen är kanske inte den myndighet som är viktigast för oss människor i vardagen. Rymdstyrelsen har därför möjlighet att betona spännande och intressant fakta om rymden, som de formulerar på ett tillgängligt sätt i sin rymdblogg. Lediga tjänster och praktikplatser ligger under den lekfulla rubriken "rymdjobb".
Rymdstyrelsen har också tagit fram kostnadsfritt utbildningsmaterial för barn och ungdomar, som kan ta del av videor och spännande experiment.
Krisinformation: Informativt med människan i centrum
På Krisinformation.se förmedlas samhällets samlade krisinformation, det vill säga information från flera myndigheter och andra ansvariga i samband med en kris eller allvarlig händelse. Det ställer förstås krav på att webbsidan ska vara enkel att navigera och tillgänglig för alla – som medborgare ska du kunna få tillgång till livsviktig information snabbt.
Det står klart att medborgarens behov och perspektiv alltid är i centrum i kommunikationen. Här får du förståelse för följderna av möjliga krisscenarion och vad du kan göra för att förbereda dig. Du kan få tips om vilka appar som är viktiga att ha i en krissituation och ta del av andra människors personliga berättelser om kriser.