Krisexpertens syn på krishantering: ”Tar förtroendekapitalet slut så är det game over”

Att misslyckas med förberedelserna är att förbereda ett misslyckande. Det anser Hampus Knutsson som är en av landets ledande krisexperter och specialist på medieträning. I december håller han sin första kurs om krishantering för Sveriges kommunikatörer och redan i oktober kan du höra honom berätta mer i webbinariet ”Så klarar du en mediestorm”. Vi har ställt 5 snabba frågor till Hampus om hur man hanterar en kris på bästa sätt.  

Lästid: 1 minut • Publicerad:
Bild på Hampus Knutsson som håller i kursen Så hanterar du en mediestorm hos Sveriges Kommunikatörer

Hej Hampus Knutsson! Vad har du för bakgrund?

- Jag har jobbat med kriskommunikation och medieträning i drygt 15 år i olika roller, dels som partner och ansvarig för kristeamet på kommunikationsbyrån Prime, dels som presschef på McDonald´s och som kommunikationschef på mediebolag och inom politiken. Idag driver jag mitt eget bolag Wings PR.

 

Varför behöver man kunskap i krishantering?

- Förtroende är en grundförutsättning för att kunna bedriva verksamhet, om förtroendekapitalet tar slut så är det game over. Det finns många exempel på bolag som bojkottas, kändisar som blir av med uppdrag efter snedsteg eller politiker som hamnar i kylan. Förtroende tar tid att byggas upp men det kan snabbt raseras, och allt fler börjar inse värdet av förtroende i dagens medieklimat där nyheter eller rykten kan gå från lokalt till digitalt och globalt på en nolltid. Samtidigt är det oftast inte krisen i sig som avgör eftermälet, det vill säga hur mycket av förtroendekapitalet går förlorat. Utan som regel är det hanteringen av krisen som man kommer att mätas efter. Därför är krishantering extremt viktigt.

 

Vad kännetecknar bra krishantering?

- Om man inte stökar till det för sig så behöver man heller inte städa upp i röran efteråt. Det vill säga den bästa krishanteringen är att göra rätt från början.  

 

Vilka är de vanligaste misstagen?
- Alltför många fokuserar på vad de ska säga istället för att koncentrera sig på vad de ska göra. Jag tycker man ska vända på det, fundera på vad du ska göra och säg sen vad du gör. Men säg aldrig en sak och sen gör en annan.

 

Vilka har lyckats under pandemin och varför, tror du?

- Jag tycker att läkemedelsbolagen som har tagit fram, producerat och distribuerat ett säkert och verkningsfullt vaccin på så kort tid inte får tillräckligt med uppskattning. Det är en historisk bedrift och har sparat samhällen både liv och enorma ekonomiska kostnader.

Kommunikativt så var det många företag som agerade snabbt och mer kraftfullt än myndigheternas rekommendationer i samband med att viruset började spridas alltmer. Det tror jag uppskattades, framför allt i början av coronakrisen då osäkerheten var stor. Pandemin har verkligen också prövat alla de som jobbar med internkommunikation. När vi behövde ha fysisk distans mellan varandra så ökade behovet av social närhet – samtidigt som det naturligtvis var viktigt att få ihop alltifrån avdelningar till hela företag digitalt. I det arbetet har personer som ofta haft anonyma roller tidigare verkligen fått kliva fram.

 

Tack Hampus!

 

Hör Hampus Knutsson berätta mer i webbinariet "Så klarar du en mediestorm" den 21 oktober. Distanskursen "Bakom rubrikerna på krishantering – så klarar du en mediestorm" startar den 9 december. Här kan du läsa mer och anmäla dig redan nu.