Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Threads – allt du behöver veta som kommunikatör

I en tid där digitala plattformar är en central del av vår kommunikation är det ingen överraskning att sociala medier ständigt utvecklas - och att nya plattformar tillkommer. En av de mest omtalade är Metas nya satsning Threads, som lanserades under 2023 och introducerades i EU och på den svenska marknaden i december. Plattformen är fortfarande under utveckling men har redan en stor användarbas. Här ger Christina Norling, tillväxtstrateg och sociala medier-expert på Maniola Studios, en introduktion till plattformen och dess potential att påverka det sociala medielandskapet.

En kvinna med ljust hår som kollar in i kameran. Bredvid henne ser man en mobil med Threads logga på.

Bakgrund till Threads

Threads är en av Metas plattformar, och en systerapp till Instagram  där användaren kan dela uppdateringar i realtid. Du kan se och dela offentliga konversationer och skapa “trådar” med korta textstycken, länkar, foton och video. Andra användare kan följa dig och delta i diskussionen genom att kommentera, gilla, dela eller återpublicera ditt innehåll. Threads anses vara en utmanare till X / Twitter, då plattformarna påminner om varandra och har samma fokus på textinlägg och publika diskussioner. I nuläget kan du använda Threads med eller utan profil, och du kan använda samma profilinformation som på Instagram för att snabbt sätta upp ett konto.

Threads för företag

I nuläget är Threads under utveckling, men många företag och organisationer har börjat testa möjligheterna med appen genom att skapa ett konto och börjat testa att publicera inlägg. Genom att skapa ett konto får du möjligheten att göra anspråk på ditt varumärkesnamn, lyssna in och ta tempen på vad som händer i din bransch och omvärld, samt bevaka händelser och event. Första gången du loggar in kommer du att få förslag på att automatiskt börja följa de konton du följer på Instagram, så här har du också möjlighet att se vem och vilka aktörer som är aktiva på Threads och vad de har publicerat. 

Annonsering på Threads?

Threads har idag ingen funktion för att skapa annonser eller betala för synlighet i flödet, utan du behöver bygga upp din närvaro och ditt följarantal organiskt. Ett sätt att komma igång med att bygga upp ditt community på Threads är att publicera inlägg som du vet har skapat engagemang på Twitter eller LinkedIn, eller evergreen-innehåll som du vet resonerar väl med din målgrupp.

Målgruppen för Threads

Genom att skapa en sluten kommunikationskanal fokuserar Threads på att ge användarna möjlighet att dela innehåll med nära vänner på ett mer privat sätt. Detta är en plattform för personer som värdesätter nära och personliga relationer och samtal, och den blir därmed inte lika attraktiv för dem som värdesätter större och mer offentliga sociala nätverk. Plattformen har hittills haft svårt att engagera sina användare så utformningen av flödet och dess funktioner kommer troligen att utvecklas över tid. Appen har även kritiserats för att potentiellt skapa en mer isolerad social cirkel, vilket går emot den breda och inkluderande naturen av sociala medier.

Summering

Även om Threads ännu inte har nått den breda massan och blivit en självklar del i vårt användande av sociala medier har den fortfarande potential att plockas upp och omfamnas av både användare och organisationer. Användare idag ställer högre krav på autenticitet, transparens och personliga relationer vilket kan innebära ett skifte i sociala medielandskapet där gamla beteenden ändras och traditionella plattformar byts ut. Genom att följa utvecklingen och bevaka hur plattformen omfamnas av din målgrupp och bransch har du möjlighet att vara en del av resan, och öka din aktivitet på plattformen successivt.