Tips från medieexperterna: Så botar du skrivkramp
Sveriges Kommunikatörers medieexperter, Anne Ekberg och Elin Boberg, fick frågan om hur man övervinner skrivkramp och hittar inspiration, särskilt när det gäller att skriva pressmeddelanden. Här delar de med sig av sina bästa tips för att komma igång med skrivandet och fånga medias intresse.
Skrivkramp - en yrkesskada?
Vi fick ett mejl från en medlem som bad om tips på hur man botar skrivkramp och hur man får inspiration till sitt skrivande, speciellt pressmeddelanden. Att skriva texter som pressmeddelanden, PM, webbtexter, talepunkter, underlag med flera är en stor del av många kommunikatörers jobb och detta är också en av de vanligaste frågor vi får när vi kör utbildningar och föreläsningar för kommunikatörer och andra.
Men ibland tryter inspirationen. Så här följer några tips.
För att bli en duktig skribent så gäller en sak - öva, öva, öva! Med skrivandet som allt annat man vill bli bra på så gäller det att träna. Ju mer man skriver desto bättre blir man. Ett annat sätt är att få inspiration i andras texter du tycker är bra. Läs mycket. Böcker och nyheter.
Vårt bästa tips för att komma i gång är just, att sätta i gång! Strunta i alla regler, bara kör och kötta på, sätt timern på telefonen på en timme och skriv tills det ringer. Det ”vita, tomma pappret” kan vara hämmande, och man kan behöva några rader att starta med. Det kan hjälpa att klippa in en kort text att utgå ifrån och bearbeta. Bättre att få ur sig text och börja, än att sitta och vänta på rätt ord och inspiration, den kommer när du sätter fart. Klipp och klistra, ändra och flytta runt. Ett trist underlag kan fungera som ”startblock”.
Glöm aldrig din målgrupp. Som kommunikatör är du väl medveten om detta. Om vi tar pressmeddelanden som exempel så riktar de sig alltid till journalister som oftast inte har så mycket förkunskap som du/ditt företag eller organisation har om det du vill berätta. Och förmodligen inte heller läsarna. Så skriv enkelt och kortfattat!
Med pressmeddelandet vill du fånga medias uppmärksamhet och gärna få dem att publicera ditt pressmeddelande rakt av. Därför ska du skriva med ett enkelt språk. Samma språk som de använder. Det kan vara lockande att visa att man har ett stort ordförråd och kan hantera svåra ord men är ditt mål att Aftonbladet ska nappa på din nyhet så ska din text vara enkelt formulerad som texterna i Aftonbladet. Slopa krångliga ord och hitta din drömrubrik. Hur ser texterna och rubrikerna ut på Aftonbladet? Ta inspiration därifrån.
Tänk att rubriken och ingressen ska komprimera det ni vill ha sagt. Man ska inte behöva läsa mer än dem för att förstå vad det handlar om. Därför är det viktigt att den verkligen fångar läsaren. Speciellt i dagens medielandskap där nyheter publiceras 24/7 och journalister dränks i pressmeddelanden.
Och har du också en fråga som du funderar över när det kommer till mediahantering, mediegranskningar eller relationen med journalister? Mejla den till millvina@millvina.se
Anne Ekberg & Elin Boberg
millvina.se
Boberg ∙Millvina Kommunikation, medieexperter på Sveriges Kommunikatörer