Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Vill du kompetensutveckla hela teamet? Här är tre tips!

Vad är våra faktiska behov? Ska vi bredda eller smalna av ämnet? Vilka kan och bör delta? Vilket upplägg blir mest effektivt? Bör vi ha olika upplägg för olika team? Det finns många frågor att reflektera över när ett kompetenslyft ska genomföras. Här är tre frågor som hjälper dig analysera ert behov.

En skräddarsydd kurs är ett utmärkt sätt att anpassa kompetensutvecklingen precis efter de behov som organisationen har just nu. En faktisk utmaning kan mötas med ett gemensamt kompetenslyft där kunskaperna lever vidare länge, särskilt eftersom de börjar praktiseras omedelbart. Det finns dock en mängd områden som är både spännande och viktiga och det gäller att förstå sina behov för att träffa rätt.

– Vi ser en stor ökning av skräddarsydda utbildningar nu, säger Nilla Peterson, utvecklingschef på Sveriges Kommunikatörer. Utvecklingstakten inom flera områden är otroligt hög. Jag tror att många tänker; vi har inte råd att inte hänga med.

 

Nilla Peterson samtalar dagligen med personer, grupper och hela organisationer som vill utveckla sig och hon hjälper till att ta fram förslag och utarbetade planer för skräddarsydda utbildningar. Hon tycker att man ska ställa sig tre frågor inför planeringen av sin kompetensutveckling.

  • Vad är vår utmaning? Reflektera och diskutera vilket problem ni vill att en utbildning ska lösa, eller vilket förbättringsområde som är mest prioriterat. Har ni redan en kurs i åtanke, som verkar stämma in på behovet?

– Vi på Sveriges Kommunikatörer sitter ofta tillsammans med chefer eller team för att komma fram till vilket behov som är mest akut och tittar på olika lösningar, ofta även tillsammans med kursledarna, säger Nilla.

  • Vilken effekt söker vi? Fundera igenom och försök ta fram en tydlig bild av vad dessa kunskaper ska leda till på kort, men även på lång sikt. 

– Här kan man också givetvis få stöd i hur man kan applicera de nya kunskaperna direkt i sitt arbete, men även hur de kan implementeras i den mer långsiktiga strategin för teamet, eller hela organisationen.

  • Vem är dessa kunskaper relevanta för? Här kan det vara bra att tänka igenom vilka, förutom de som praktiskt ska applicera kunskaperna, som kan vara viktiga att ha med sig från start, för en smidigare förankring eller som intressenter om man planerar ett mer märkbart lyft.

– När man tänker igenom det ordentligt brukar man upptäcka andra avdelningar eller enheter som också kan ha nytta av denna nya och värdefulla kunskap.

För att bli ännu mer tydlig i ert behov kan en kompetenskartläggning på det egna teamet vara ett bra verktyg. Det är en undersökning där ni får syn på vilka kompetensgap ni har och hur de relaterar till de framtida behoven. Enkäten är lätt att genomföra och belyser fem områden och 29 olika kompetensområden för personer som arbetar inom kommunikation. Läs mer här.

Tveka inte att höra av dig till Nilla Peterson om du vill ha hjälp att resonera kring er kompetensutveckling.