Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn
Andris Zvejnieks

Kommunikationsplan

Andris Zvejnieks checklista tar dig från blankt blad till komplett plan. Strategiska frågor som fungerar lika bra för långsiktig planering som för akut kriskommunikation.

En kvinna med svar kort hår som ler mot kameran

Kundresor

– Vi har i dag samma förväntningar på hur vi ska bli bemötta oavsett om vi vänder oss till Skatteverket eller köper skor på nätet, säger Petronella Barvaeus, tillväxtstrateg på Maniola Studios. Här listar hon fyra till synes enkla detaljer som hon menar att många missar när de jobbar med kundresor.

En grupp människor som talar framför en whiteboard

Målgrupper/Situationas

Klassiska data som kön, ålder och civilstånd blir mindre viktiga för att definiera dina mottagare. I stället bygger du bilden av målgruppen genom användarscenarion som uttrycker en persons behov i en specifik kontext. Petronella Barvaeus checklista hjälper dig att ringa in din målgrupp, och säga hej till dina nya kontextanpassade situationas.

Ett bord framför en vit vägg med pennor, en växt och kaffekopp

Neurokommunikation

”Algorimerna du konkurrerar med är byggda för att utnyttja hjärnans belöningssystem och ta sig förbi våra försvarsmekanismer”, konstaterar Andris Zvejnieks. Här lyfter han några av de villkor hjärnan ställer för att över huvud taget börja lyssna, och frågorna som hjälper dig att möta kraven.

En kvinna som föreläser framför en grupp människor

Storytelling

Bidrar din storytelling till verksamheten? Det ska den göra, enligt Ulrika Nybäck. Bocka av hennes checklista för att hitta bra storys som engagerar din målgrupp och lyfter organisationen.

Två kvinnor som tittar på en datorskärm

Kartläggning: kommunikatörernas kompetensbehov

Vilka kompetenser är starka i ert team? Vilka kompetenser saknar ni helt? Vad behöver ni utvecklas inom? Vad behöver ni ta in utifrån? Identifiera luckor och utvecklingsmöjligheter genom att göra kompetenskartläggning för hela teamet.

En kvinnor som talar med en man framför en whiteboard

Coachande kommunikation

Coachande kommunikation kan locka fram lösningar, insikter och agerande, men vad innebär det egentligen och hur kan man börja jobba med det i sin organisation? Ann Jönsson som leder kursen Coachande kommunikation delar med sig av sina tips för att komma igång.