nudging 770x360

Distanskurs: Nudging - en vänlig knuff för beteendeförändring

En liten knuff i rätt riktning – så kan du använda metoden nudging för beteendeförändring i din verksamhet. 

Vad är nudging?

Vi kan skapa fantastiskt tydlig, snygg och korrekt kommunikation, men om den inte gör att människor nås av budskapet och agerar så som vi tänkt – vad spelar det då för roll?

Nudging är en effektiv metod för att främja beteendeförändring och guida människor i olika valsituationer. En nudge kan beskrivas som en liten vänskaplig knuff i rätt riktning – utan att vara tvingande.

Kurs om nudging i kommunikation

Din uppgift som kommunikatör är att få människor att engagera sig i det som förmedlas. Den här dagen får du lära dig exakt hur du kan använda nudging för att skapa beteendeförändringar för din egen målgrupp. 

Du får lära dig att applicera metoden praktiskt i olika situationer. Med hjälp av en konkret arbetsprocess lär du dig analysera beteendeproblem, forma nudgar och få en inblick i hur du kan utvärdera resultatet och implementera rätt nudge i större skala.

Du får med dig

  • Beteendeekonomi – Vad påverkar vilka val människor gör?
  • Praktisk applicering – Hur kan nudging hjälpa dig nå dina mål? Hur utformar du den i din kommunikation?
  • Arbetsprocess – Sätt upp nudgar i praktiken för en mängd olika scenarion.
  • Mätning – Lär dig utvärdera och optimera hur du använder metoden.

Kursledare

Niklas Laninge är psykolog och chef för psykologkoncernen PBM:s avdelning för behavioral insights. Han har arbetat med nudging och tillämpad beteendevetenskap sedan 2010 och har författat tre böcker om ämnet. Hans kundgrupp finns i regel inom produktutveckling, marknad och kommunikation. Niklas har bland annat arbetat med kunder som Folksam, SEB, PWC Experience center samt en rad offentliga aktörer så som Socialstyrelsen och Trafikverket.

För vem passar kursen?

Kursen är för dig som vill ha en konkurrenskraftig spetskompetens och lära dig praktisera en konkret arbetsprocess för nudging i en kommunikatörsroll.

Kunskapen om hur man kan uppmuntra beteendeförändring är mycket användbar oavsett om du arbetar med olika typer av produktion eller med strategi, eftersom den kan appliceras på en rad situationer och nivåer.

Inga förkunskaper krävs.

Kursformat

Den här kursen finns också att läsa som on demand. Då läser du i egen takt under fyra veckor, med hjälp av inspelade föreläsningar.

VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE

Inga planerade kurstillfällen just nu

Det verkar som att det inte finns några planerade tillfällen just nu. Skicka in en intresseanmälan för att få veta när tillfällen nära dig kommer att hållas. Intresseanmälan är inte bindande.





Kursinnehåll

METODIK OCH MÄTMETODER

  • Information om hur du arbeta med nudging som metod.
  • Hur du mäter den faktiska effekten av nudgar.

Workshop

  • Grupparbete utifrån konkreta case med analys, framtagning av förslag på lösningar och konkret handlingsplan – för att kunna applicera arbetet i din egen organisation direkt efter kursen.
  • Presentation av idéerna vi tagit fram i grupparbetet samt diskussion kring lärdomar av dem.

Do´s and dont´s

  • Introduktion till nudging.
  • Rekommenderat tillvägagångssätt, konkreta exempel med lämpliga situationer.
  • Lärdomar – du får höra om situationer då nudging har fungerat mindre bra.

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningsansvarig. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

EvaHanna Wittrin

EvaHanna Wittrin

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningsansvarig. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

Relaterat innehåll

niklas laninge

Så ska vi förändra beteenden så kan nudging passa bra. Vill vi utbilda, informera eller ägna oss åt det där luddiga som kallas för ”attitydsförändring...

loader
Laddar