Ett par gestikulerande händer vid ett bord där tre personer sitter

Distanskurs: Vässa din coachande kommunikation – fördjupningskurs

Ta dina coachningskunskaper till nästa nivå! Dags att fräscha upp dina kunskaper kring att coacha i din yrkesroll och bli ännu vassare i kommunikationen.

Introduktion och beskrivning

Hur hittar du och din organisation de nya vägarna som behöver trampas upp post corona? Hur kan du använda de många insikterna där omgivningen sett vad kommunikation kan bidra med i kristider som språngbräda för att ta kommunikationsarbetet till nästa nivå?

Nu har du förmodligen upptäckt vilken bra metod coachning är för att hitta egna lösningar och hjälpa andra att se nya perspektiv och vinklingar, i din arbetsvardag och när du ska stötta andra i att bli bättre på kommunikation. 

Vi utgår från dina goda erfarenheter, utmaningar och frågetecken för att få mer inspiration och idéer kring hur man använder metoden konkret i vardagen. Vi tittar även lite djupare på hur och när coachning kan hjälpa till att underlätta och snabba på förändringar.

Kursen genomförs under en och en halv dag.

 

Du kommer att lära dig

  • Att coacha idag. Hur använder du ditt coachande förhållningssätt och verktyg idag? Vilka utmaningar har du stött på när du använt coachande förhållningssätt och verktyg? Vad är extra relevant i den turbulenta tid vi befinner oss i? Hur kan du använda förändrade förutsättningar för att ta kommunikationsarbetet till nya nivåer? Vad behöver du göra för att skapa tillit, efterfrågan och mandat? 
  • Coacha i förändring och kris. Hur coachande förhållningssätt och olika frågeställningar kan underlätta och snabba på förändring. Verktyg för individuella coachande samtal och facilitering av grupper för att komma vidare i förändringar.
  • Mandat att leda. Hur ser du till att bli accepterad och efterfrågad som rådgivare, bollplank och strateg? Hur kan din kompetens och det du kan bidra med bli ännu tydligare? Vad som får andra att vilja få din hjälp. Hur du bygger din status utan att ha en formell roll.

 

Kursledare

Ann Jönsson Lindström arbetar med att coacha chefer och hjälpa dem att utveckla ett modernt ledarskap som bygger på samtal och dialog. Hon har över 20 års erfarenhet som informationsdirektör, vd och styrelseledamot i företag som Sydkraft, Telia, Digital Equipment, Posten, Torget och Jeeves. 

 

För vem passar kursen?

Du som tidigare deltagit på en kurs i coachning hos Sveriges Kommunikatörer och vill fräscha upp och fördjupa dina kunskaper.

 

Vad behöver du?

Du kan även ha lärt dig vad coachande förhållningssätt och GROW-modellen innebär och provat på att coacha i andra sammanhang. Annars rekommenderar vi att du går kursen Coachande Kommunikation innan du deltar på denna.

Förarbete:

Inför kursen kommer du att få en sammanfattning av coachande förhållningssätt och viktigaste verktyg för att fräscha upp minnet och säkerställa att vi alla börjar på samma ställe. Du får även ett antal frågeställningar att reflektera över. Svaren skickas in i förväg för att identifiera de viktigaste erfarenheterna och utmaningarna. Dessa utgör basen från vilken vi lyfter vår coachande förmåga och säkerställer att denna uppföljningskurs blir så relevant som möjligt.

 

Så fungerar distanskursen

  • Kursen genomförs online vid ett visst tillfälle, precis som en fysisk kurs.
  • Tidsåtgången är angiven ovan i texten.
  • Kursledaren finns med under hela den utsatta kurstiden.
  • Du behöver ha en bra uppkoppling med din dator och du deltar via ett digitalt verktyg med ljud, bild och webkamera. Länk för att kunna delta i det digitala mötesrummet kommer att skickas till dig i god tid innan kursstart.
  • Pauser och eget arbete ingår i den angivna tiden av kurstillfället.
VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE

Skicka in en intresseanmälan så kontaktar vi dig. Intresseanmälan är inte bindande.

Skicka in en intresseanmälan så kontaktar vi dig. Intresseanmälan är inte bindande.





Kursinnehåll

Lärdomar

  • Lyckade och mindre lyckade exempel, utmaningar – vad har deltagarna för utgångspunkt/nuläge.
  • Lära känna varandra och skapa tillit i denna nya konstellation.

Coacha i förändring

  • Coacha i förändring och i kriskurvan – individuella samtal.
  • Hur gör man?
  • Hur kan man coacha en chef i att anpassa sin kommunikation utifrån kriskurvan?

Facilitera/coacha en grupp i förändring

  • Verktyg som deltagarna får prova och sedan resonera kring hur använda på hemmaplan.

 

 

Efterfrågan och förutsättningar för att kunna coacha

  • Verktyg och strategier för att få det mandat och den status som krävs för att uppfattas såsom du vill.
  • Stärka förtroende med hjälp av tillitens fyra grundpelare.
  • Pondus och påverkan – vad du kan ta till när det behövs.

 

 

Din egen handlingsplan framåt

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig. Mejl: Emma.Ekenberg@svkom.se. Tel: 0735 963 309

Emma Ekenberg

Emma Ekenberg

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig. Mejl: Emma.Ekenberg@svkom.se. Tel: 0735 963 309

loader
Laddar