kundresan som verktyg 770x360

Distanskurs: Kundresan som verktyg för effektiv kommunikation

Vässa kommunikationen genom att skapa förståelse för målgruppens behov och drivkrafter. 

Introduktion och beskrivning

Idag vill de flesta organisationer kalla sig kundcentrerade eller användarfokuserade. Men för att leva upp till det löftet kan det vara nödvändigt att kränga av sig sina egna, hemmablinda glasögon och tvinga sig att se världen ur mottagarens perspektiv.
Kundresan är ett verktyg som hjälper er att rikta om fokus från organisationens kanaler och avdelningar till kundens verklighet. Genom att kartlägga mottagarens hela upplevelse får du förståelse för hur du kan skapa mer effektiv kommunikation, som landar väl hos mottagaren.

Under den här distanskursen går vi igenom hur du gör för att samla in kundinsikter, visualisera dem i en kundresekarta och sedan använda den för att identifiera förbättringsmöjligheter. Teori och modeller kommer att varvas med konkreta exempel, praktiska övningar och tips.

Visste du till exempel att det bara krävs fem kundintervjuer för att få fram 80 % av alla insikter?

 

Du kommer att lära dig

  • Vad kundresan är och hur den kan vara ett värdefullt verktyg i din verksamhet.
  • Hur du samlar in insikter baserade på kundens behov, beteende, förväntningar och problem.
  • Att visualisera en kundresekarta som du kan presentera för dina kollegor.
  • Hur du använder kundresan för att identifiera nya möjligheter och förbättra din kommunikation.

 

Kursledare

Petronella Barvaeus är digital strateg med mångårig erfarenhet av att jobba med resultatorienterad kommunikation för både myndigheter, nystartade techbolag och välkända varumärken i en rad olika branscher.

Lisa Walder är en mångsidig digital strateg med bakgrund inom webbanalys och produktutveckling, bland annat från Aftonbladet. Hon har flera års erfarenhet av digitala kommunikationsbyråer, bland annat som Head of Digital Analytics på Diplomat Communications. Lisa är digital strateg på Maniola Studios.

 

Så fungerar distanskursen

  • Kursen genomförs online under fyra veckor och tidsåtgången är 10-12 timmar totalt.
  • Du kommer att få tillgång till sex videoföreläsningar á 15-18 minuter under kursens gång som du kan titta på när du vill. Varje videoföreläsning innehåller en uppgift som du ska lösa.
  • I kursen ingår också fyra videokonferenser á 50 minuter där kursansvarig närvarar. Du behöver delta under minst tre av dem för att bli godkänd. Under videokonferenserna har du chansen att ställa frågor till kursansvarig och diskutera kursens innehåll med övriga deltagare. Videokonferenserna genomför klockan 14.00 varje torsdag.
  • Kursens inlämningsuppgift är att skriva en summering av vad du kommit fram till. Slutuppgiften bedöms som Godkänd eller Icke godkänd. Du får en kortare feedback på ditt resonemang från kursansvarig.
  • Vi har ny kursstart när vi har fått minst tio deltagare. 

 

För vem passar kursen?

Kursen fungerar för dig som inte har möjlighet att närvara på plats och är lämplig för alla typer av organisationer. Kursen är till för dig som vill lära dig mer om vikten av att vara kundorienterad och hur du kan arbeta med kundresan som verktyg.

 

Vad behöver du?

Inga förkunskaper behövs. Du behöver en dator och ladda ner Zoom Video.

VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningsansvarig. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

EvaHanna Wittrin

EvaHanna Wittrin

Vill du veta mer?

Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till EvaHanna Wittrin, utbildningsansvarig. Tfn: +46 722 871 871 Mejladress: evahanna.wittrin@svkom.se

Vanliga frågor om våra kurser

Vad gäller om jag behöver avboka mig?

Var hittar jag projektplatsen?

  • En vecka innan kursstart öppnar projektplatsen på Mina sidor, där du kan se programmet. 
  • Dagen efter kursstart finns dokument att hämta på projektplatsen.  

När får jag medlemsrabatt?

  • Medlemskap i Sveriges Kommunikatörer är individuella. För att få rabatt på en kurs behöver du vara medlem.
  • Rabatt gäller inte automatiskt om din arbetsgivare är företagspartner, utan endast om du har ett individuellt medlemskap. 

Var hittar jag alla bokningsvillkor?

  • Du hittar våra bokningsvillkor här
loader
Laddar