Människor runt ett bord pratar

Juridiken kring influenser marketing

Just nu pågår det första prejudikatet gällande reklammarkering i sociala medier, vilket kommer få konsekvenser för alla som arbetar med kommersiella samarbeten, influencer marketing eller kommunikation i sociala medier. Sveriges kommunikatörer bjuder därför i samarbete med advokatfirman MarLaw in till ett högst aktuellt seminarium.

Under seminariet går vi igenom Europas första prejudikat gällande reklammarkering i sociala medier vad domen får för effekt i praktiken.Vi går igenom gränsdragningen mellan redaktionella inlägg och kommersiella samarbeten, såsom sponsring. Vi diskuterar vidare vad som gäller vid användning av profiler för den offentliga sektorn, de legala frågor som myndigheter och andra organisationer står inför vid kommunikation via influencers. 

Seminariet vänder sig främst till dig som arbetar med kommersiella samarbeten, influencer marketing eller kommunikation i sociala medier.


Seminariet kommer att behandla:

  • Gränsen mellan yttrandefrihet och reklam?
  • Vem eller vilka kan hållas ansvariga?
  • När och hur ska inlägg annonsmarkeras?
  • Vad säger senaste rättspraxis och branschetiken?


Talare:

Cecilia Torelm Tornberg, advokat från MarLaw, är specialiserad på marknads- och immaterialrätt och avtalsrätt samt ombud för Alexandra Media Sweden i det s.k. Kissiemålet som är föremål för prövning i Patent- och marknadsöverdomstolen.

Katarina Ladenfors, advokat på MarLaw, är specialiserad på kommunikationsjuridik, personuppgiftsbehandling och immaterialrätt.


Boka din plats redan nu - begränsat antal platser.

Varmt välkommen!

 

 

VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE
loader
Laddar