Målgruppsanalys och kundresekartläggning

Vässa kommunikationen genom att skapa bättre förståelse för målgruppens behov och drivkrafter – med konkreta metoder och verktyg. Den här kursen går även på distans

Introduktion och beskrivning

Att förstå målgruppens behov och drivkrafter är grunden för att skapa träffsäker och effektiv kommunikation. I dagens brusande informationsflöde är målgruppsanalysen kanske viktigare än någonsin.

För att på bästa sätt kunna anpassa kommunikation genom flera kontaktpunkter gäller det också att skapa förståelse för den situation som mottagaren befinner sig i. Det handlar inte bara om budskap – utan om tajming, kanaler och paketering.

Den här kursen ger dig vedertagna metoder och skalbara verktyg för att lära känna din målgrupp, i syfte att att planera och optimera kommunikationsinsatser. Du lär dig hur du kan kombinera kvalitativa och kvantitativa metoder samt kartläggning av kundresan för att skapa en helhetsbild av hur ni bör möta målgruppen.

 

”Föreläsningar, egna uppgifter och diskussioner utifrån detta var ett jättebra upplägg. Stort värde i att sätta ord på sina egna reflektioner, och att höra hur andra resonerar utifrån sina perspektiv och verksamheter är jätteintressant.”
- Anna Svanbeck, Umeå Universitet

 

Under dagen varvas teori och modeller med konkreta exempel, diskussioner och praktiska övningar.

 

Du kommer att lära dig

  • Hur du genomför målgruppsanalyser med syfte att skapa effektiv kommunikation.
  • Konkreta metoder för kvalitativt och kvantitativt insiktsarbete.
  • Vad kundresan innebär och hur den kan vara ett värdefullt verktyg för att kartlägga mottagarens behov, beteenden och drivkrafter.
  • Prova på att visualisera en kundresekarta i en praktisk övning.
  • Att identifiera nya möjligheter att förbättra er kommunikation.

 

Kursen ger dig

  • Inspiration och nya perspektiv
  • Konkreta tips, arbetsmetoder och verktyg
  • Möjlighet att diskutera dina utmaningar med kursledaren och andra deltagare

Kursen hette tidigare "Kundresan som verktyg för effektiv kommunikation" och relanserades under våren 2022 med ett efterfrågat extra fokus på målgruppsanalys.

 

”Idag vill de flesta organisationer kalla sig kundcentrerade. Men för att leva upp till det löftet kan det vara nödvändigt att kränga av sig sina hemmablinda glasögon och tvingas se världen ur mottagarens perspektiv.”
– Kursledare Petronella Barvaeus

 

Kursledare

Petronella Barvaeus är digital strateg med mångårig erfarenhet av att jobba med resultatorienterad kommunikation för både offentliga aktörer, nystartade techbolag och välkända varumärken i en rad olika branscher. Hon är en regelbundet anlitad föreläsare och medgrundare till Maniola Studios.

 

För vem passar kursen?

Kursen är lämplig för dig som arbetar med kommunikation i alla typer av organisationer. Den är till för dig som vill lära dig mer om målgruppsanalys och hur du kan arbeta med kundresan som verktyg.

 

Vad behöver du?

Inga förkunskaper krävs. 

 

Tidigare deltagare om kursen

"Mycket uppskattat att det var olika moment under dagen som diskussioner och praktisk övning med kundresekarta."

"Allt var jättebra! Det är sällan man går en utbildning där alla delar är intressanta och nyttiga, men detta var en sådan."

"Mycket tydligt och inspirerande!"

 

Se Petronella berätta mer om kundresan

VÄLJ STARTDATUM FÖR KURSTILLFÄLLE

Skicka in en intresseanmälan för att få veta mer

Skicka in en intresseanmälan för att få veta mer





Kontakta oss

EvaHanna Wittrin, utbildningschef kurser och nätverk. Mejl: evahanna.wittrin@svkom.se. Tel: +46 722 871 871

EvaHanna Wittrin

EvaHanna Wittrin

Kontakta oss

EvaHanna Wittrin, utbildningschef kurser och nätverk. Mejl: evahanna.wittrin@svkom.se. Tel: +46 722 871 871

Relaterat innehåll

Händer håller i träfigurer i olika färger

Som kommunikatör har du en mängd olika kanaler att förhålla dig till för att nå ut med ditt budskap – och de blir fler och fler. Behovet av att förstå...

loader
Laddar