Vässa kommunikationen genom att skapa bättre förståelse för målgruppens behov och drivkrafter – med konkreta metoder och verktyg. Den här kursen går även på distans
Introduktion och beskrivning
Att förstå målgruppens behov och drivkrafter är grunden för att skapa träffsäker och effektiv kommunikation. I dagens brusande informationsflöde är målgruppsanalysen kanske viktigare än någonsin.
För att på bästa sätt kunna anpassa kommunikation genom flera kontaktpunkter gäller det också att skapa förståelse för den situation som mottagaren befinner sig i. Det handlar inte bara om budskap – utan om tajming, kanaler och paketering.
Den här kursen ger dig vedertagna metoder och skalbara verktyg för att lära känna din målgrupp, i syfte att att planera och optimera kommunikationsinsatser. Du lär dig hur du kan kombinera kvalitativa och kvantitativa metoder samt kartläggning av kundresan för att skapa en helhetsbild av hur ni bör möta målgruppen.
”Föreläsningar, egna uppgifter och diskussioner utifrån detta var ett jättebra upplägg. Stort värde i att sätta ord på sina egna reflektioner, och att höra hur andra resonerar utifrån sina perspektiv och verksamheter är jätteintressant.”
- Anna Svanbeck, Umeå Universitet
Under dagen varvas teori och modeller med konkreta exempel, diskussioner och praktiska övningar.
Du kommer att lära dig
Kursen ger dig
Kursen hette tidigare "Kundresan som verktyg för effektiv kommunikation" och relanserades under våren 2022 med ett efterfrågat extra fokus på målgruppsanalys.
”Idag vill de flesta organisationer kalla sig kundcentrerade. Men för att leva upp till det löftet kan det vara nödvändigt att kränga av sig sina hemmablinda glasögon och tvingas se världen ur mottagarens perspektiv.”
– Kursledare Petronella Barvaeus
Kursledare
Petronella Barvaeus är digital strateg med mångårig erfarenhet av att jobba med resultatorienterad kommunikation för både offentliga aktörer, nystartade techbolag och välkända varumärken i en rad olika branscher. Hon är en regelbundet anlitad föreläsare och medgrundare till Maniola Studios.
För vem passar kursen?
Kursen är lämplig för dig som arbetar med kommunikation i alla typer av organisationer. Den är till för dig som vill lära dig mer om målgruppsanalys och hur du kan arbeta med kundresan som verktyg.
Vad behöver du?
Inga förkunskaper krävs.
Tidigare deltagare om kursen
"Mycket uppskattat att det var olika moment under dagen som diskussioner och praktisk övning med kundresekarta."
"Allt var jättebra! Det är sällan man går en utbildning där alla delar är intressanta och nyttiga, men detta var en sådan."
"Mycket tydligt och inspirerande!"
Den här kursen finns också att läsa som on demand. Då läser du på egen hand under fyra veckor, med hjälp av inspelade föreläsningar.
Du vet väl att vi kan hålla den här utbildningen hos er och kompetensutveckla hela teamet på en gång? Kursen anpassas då efter era unika behov och förutsättningar. Vi gör även helt skräddarsydda utbildningar på uppdrag av våra kunder. Kontakta gärna EvaHanna Wittrin så berättar vi mer, eller läs mer här.
Skicka in en intresseanmälan så kontaktar vi dig. Intresseanmälan är inte bindande.
Skicka in en intresseanmälan så kontaktar vi dig. Intresseanmälan är inte bindande.
Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig. Mejl: Emma.Ekenberg@svkom.se. Tel: 0735 963 309
Emma Ekenberg
Emma Ekenberg
Undrar du om kursen är rätt för dig eller vill du diskutera din kompetensutveckling? Då är du välkommen att höra av dig till Emma Ekenberg, Kurs- och nätverksansvarig. Mejl: Emma.Ekenberg@svkom.se. Tel: 0735 963 309