Gå till huvudinnehållet Gå till huvudmenyn

Topplistan: Årets mest populära kurser

Här är de ämnen som har varit allra mest eftertraktade när ni velat kompetensutveckla er under 2020. Förutom förflyttningen till distansbaserat lärande har det uppkommit ett par tydliga trender som påverkat vilka ämnen kommunikatörer velat utveckla sig inom.

Mjuka värden blir ett måste

Det som utan tvekan tydligast påverkat utbildningstrender för kommunikatörer under 2020 är pandemin. En hälsosam kultur och de mjuka värdena i ledarskapet var tidigare önskade delar i ledarskapet, men har nu kraftigt klättrat på prioriteringsordningen för landets chefer. Kurser inom ämnen som förändringsledning och coachande kommunikation är också den typen av utveckling man framförallt velat hämta hem och anpassa efter den egna organisationen i form av skräddarsydda kurser.

Utbildning mot kommunikation som organisationsstyrning

Under våren 2020 släppte Sveriges Kommunikatörer en rapport där en av de största insikterna var den om kommunikatörers önskan och uppfattning om att deras roll allt mer rör sig mot affärsutveckling. Detta ser vi återspeglats i topplistan där kursen Mät effekten av din kommunikation varit den näst mest bokade kursen och legat lika högt bland de beställda skräddarsydda kurserna.
– För att kommunikationen ska få sin rättmätiga plats i organisationen är förmågan att i siffor tydligt kunna visa på effekt av insatser ett oumbärligt verktyg, säger Sveriges Kommunikatörers utbildningschef EvaHanna Wittrin.

Ett nytt GDPR-slag

Årets stora rättsliga händelse var såklart Schrems II-domen som skakat om den digitala kommunikationen. Nya riktlinjer för vilken typ av data som är laglig att dela på de digitala plattformarna har förändrat hur många gör sitt dagliga arbete.
– Det känns som när GDPR kom och alla inom kommunikation behövde säkerställa att man faktiskt inte bröt mot lagen, säger EvaHanna. Många bara precis hunnit sätta sig in i det, men 2021 kommer nog Digital kommunikationsjuridik toppa listorna.

Större avkastning på utbildningsbudgeten

Förflyttningen till distansarbete var till en början en tröskel för de som tyckte att formatet var utmanande och främmande. Samtidigt öppnades nya möjligheter upp. Dels har organisationer kunnat utbilda fler på ett enklare sätt när resor och administration tas ur ekvationen. Detta har också blivit en ekonomisk vinst som gjort att flera uppger sig kunna lägga mer av budgeten enbart på själva utbildningen. Sveriges Kommunikatörer har dessutom sett många fler svenska deltagare från företag utomlands, som uppskattat att utbilda sig tillsammans med andra svenskar. Det har också blivit långt färre som missat eller behövt skjuta upp sina kurstillfällen nu. Tidigare var det alltid en viss andel som blev sjuka, vabbade eller råkade ut för tågförseningar. Nu kan många fler vara med.

– Vi har också sett fler unga kursdeltagare i år. Där har vår nya satsning på on-demand-kurser varit starkt bidragande. De klassiska praktiska kurserna är också populära där unga har en upparbetad vana att ta till sig praktisk kunskap i det formatet.

Framförallt understryker EvaHanna att den ekonomiska vinsten gjort att företag kan utbilda fler till en lägre utgift som gjort att distanskurserna kommer vara en del av Sveriges Kommunikatörers erbjudande, även efter pandemin.
– Det är den absolut vanligaste feedbacken jag får, att vi bara måste fortsätta med kurser på distans och on-demand.

 

Topplistan ledarskap och strategi

1. Strategisk intern kommunikation

2. Kundresan som verktyg för effektiv kommunikation

3. Att leda medarbetare på distans

4.  Nudging – en vänlig knuff för beteendeförändring

5. Train the trainer – utbilda chefer i kommunikativt ledarskap

 

Topplistan operativt kommunikationsarbete

1. Skriv bättre copy och content

2. Mät effekten av din kommunikation

3. Producera mobilfilm

4. Digital kommunikationsjuridik

5. Innehållsproduktion – bli din egen produktionsstudio

 

Listan har sammanställt distanskurser och on-demand-kurser men inte skräddarsydda kurser och inspirationsföreläsningar.